La secretària general d’ERC, Marta Rovira, ja és a Catalunya. Juntament amb el diputat republicà Ruben Wagensberg; el periodista de Jesús Rodríguez; l’activista Josep Campmajó; i el vicepresident d’Òmnium, Oleguer Serra, han creuat la frontera a les 8:25 hores d’aquest divendres. Rovira i la resta de fugits de la justícia pel Tsunami Democràtic van començar a tornar de Ginebra aquest dijous al migdia, i van arribar a prop de Salses a la nit. Després de descansar unes hores, han reprès la tornada, i han baixat des de la Porta dels Països Catalans a les 7:20 hores, i han creuat la frontera.
A la Porta dels Països Catalans els esperaven destacats noms de la política catalana com Jordi Turull i Josep Rius (Junts); Teresa Jordà, David Mascort i Laia Cañigueral (ERC); Montserrat Vinyets, David Fernández, Anna Gabriel i Carles Riera (CUP); el president d’Òmnium Xavier Antich; l’advocat Benet Salellas; el diputat de Junts encara a l’estranger, Lluís Puig; i membres dels grups de suport a Jesús Rodríguez i a la resta de polítics fugits.
Ja a Catalunya, en l’acte convocat a Cantallops (Alt Empordà), Rovira ha assegurat que “hem vingut a unir tot l’independentisme i a acabar el que vam començar”. “Ha de ser un doll d’energia positiva per tornar-nos a aixecar”, ha afegit. En un to positivista, la secretària general d’ERC ha argumentat que tornen “més convençudes que mai” de la victòria del moviment.
No obstant això, els retornats han recordat que encara hi ha més “represaliats”, en referència a Puig, al líder de Junts, Carles Puigdemont, i a l’eurodiputat Toni Comín. També han recordat els acusats pel cas Judes i les persones “represaliades” que encara no estan amnistiats.